Support

Här kan se de vanligaste frågorna vi får gällande support. 

Hittar du inte svar på din fråga här så kan du alltid kontakta oss genom kontaktformuläret.

Din hemsida

Precis som din dator behöver din hemsida regelbunden tillsyn med uppdateringar av Drupal och dess moduler. Ibland händer det att det hittas säkerhetshål som snabbt behöver täppas till i koden för Drupal. Då Drupal är byggt med öppen källkod så hittas dessa risker väldigt snabbt och kan elimineras direkt.

För att din hemsida ska få ta del av detta så måste man köra säkerhetsuppdatering på sidan. Detta kan du antigen göra själv eller så ingår det om du valt driftpaket med säkerhetsuppdateringar av oss.

Ett världens största Drupal företag beskriver det så här, läs mer

Vad är Drupal?

Din nya hemsida är byggd/byggs i Drupal.

Drupal är ett kraftfullt CMS (content management system) som skrivs på så kallad öppen källkod. Detta innebär att Du inte behöver betala licenskostnader samt att utveckling och support går mycket snabbare. Det är även ett av de säkraste CMS systemen som finns vilket har gjort att t.ex. amerikanska staten har valt att använda Drupal för att driva Vita husets webbsida. Drupal är kraftfullt vilket innebär att det kan driva allt från bloggar till webbsidor som består av 15000 sidor eller mer. Men trots storleken ger Drupal möjligheten att få en bra översikt. Det är också väldigt lättanvänt för användare och det behövs inte många förkunskaper för att driva en sida när den väl är skapad. Därför har vi på POPDesign valt att arbeta med du Drupal när vi skapade din nya hemsida.

Har du glömt ditt lösenord för att logga in på din hemsida?

Klickar på logga in och sedan fliken där det står "Begär nytt lösenord" och fyll i din e-postadress som du använder till sidan.

Inom kort får du ett mejl till din e-postadress med vidare instruktioner.

E-post

Har du glömt ditt lösenord till din e-post?

Kontakta din systemadministratör för hjälp.

Behöver du byta lösenord på ditt e-postkonto?

Detta gör du genom att logga in på e-postkontot via webmailen. (T ex www.opdesign.se/webmail )

  • Ange din e-adress
  • Ange ditt nuvarande lösenord
  • Klicka på din e-post adress uppe i högra hörnet
  • Klicka på password & security
  • Fyll i ditt nya lösenord (välj ett så starkt lösenord som möjligt, minst fem tecken)
  • Upprepa ditt nya lösenord
  • Klicka på spara

Glöm inte att ändra ditt nya lösenord i din mobil och andra enheter som du använder e-postkontot i.

 

Skicka och ta emot e-post i din datorn, telefon eller surfplatta

Har du skapat ett e-postkonto så kan använda det på din dator, telefon eller surfplatta m.m. Du kan använda valfri e-postklienten t.ex. Outlook, Thunderbird eller liknande.

Det Du behöver ange i e-postklienten är e-postadressen, användarnamnet (som är din e-postadress) och lösenordet.

Vi rekommenderar att du konfigurerar med inställningarna nedan. Vilket gör att du ansluter till din e-post på ett säker sätt med SSL

Exempel IMAP med SSL:
Epostadress: epostnamn@dindomän.tld (oftast .se men det är hela din domän t ex popdesign.se)
Användarnamn: epostnamn@dindomän.tld
Lösenord: Det du angav när du skapade e-postadressen i Cpanel
Säkerhetstyp: SSL
Inkommande epostserver (imap): mail.dindomän.tld (Port: 993)
Utgående epostserver (smtp): mail.dindomän.tld (Port: 465 (SSL) eller 587 (TLS))
Autentisering: Ja, lösenord

När allt detta är klart, är Du redo för att kunna skicka och ta emot e-post från ditt e-postkonto.

Webbmail - skriv/läs/skicka/ta emot mail i din webbläsare

Webbmailen hittar du på adressen till din hemsida /webmail (http://www.dindomän.se/webmail)

Logga in med din e-postadress som användarnamn & ditt lösenord.

Nedan följer en beskrivning om hur du skapar nya e-postadresser. Har du funderingar så kontakta oss på support@popdesign.se

(OBS!! Byt ut till Ditt domännamn och domännamnsändelse, tex. till popdesign.se istället för dindomän.tld )

Skapa en e-postadress

  1. Logga in på Din Cpanel via http://www.dindomän.tld/cpanel
  2. Klicka på "E-post"
  3. Klicka på "E-postkonton".
  4. Fyll i det namn Du vill ha på e-postadressen, tex. "info" eller "ditt namn" vid  "E-post".
  5. Fyll i lösenordet vid "Lösenord".
  6. Fyll i samma lösenord vid  "Lösenord (igen)". Vi rekommenderar att du skapat ett så starkt lösenord som möjligt.
  7. E-postkvot .Välj hur mycket utrymme e-postkontot ska få av din serverplats. Antigen siffror (tex 250) eller obegränsat.
  8. Klicka på  "Skapa konto".

Kontrollpanel (Cpanel)

Det finns möjligheter att skicka upp filer till ditt konto via FTP eller filhanteraren i Cpanel. För dig som vanlig användare så har du troligen inget behov av detta utan du kan sköt det mesta direkt från din hemsida.

Känner du att du behöver använda FTP så finns det gratis FTP-klienter att ladda hem, tex. LeechFTP & FileZilla.  Själv använder vi FileZilla

För att logga in på din FTP skriver du in ”ftp.dindomän.com” Sedan fyller du i ditt användarnamn och lösenord. Leta även på inställningen så att Passive mode används.
Därefter ska det vara klart för att komma in på din FTP.

Lägg filerna till din hemsida i mappen ”public_html”.
Tänk på att FTP’n endast kan lista 2000 filer/mappar. Så har Du många filer – dela upp dem i mappar.

Om du använder korrekta uppgifter men kommer inte in på servern så kan det bero på att du sitter bakom en brandvägg. Prova då att fylla i Passive Transfer/Passive Mode i ditt FTP-program. Dessutom kan Du testa att byta ut ftp-adressen/url ”ftp.dindomän.com” till det ip-nummer 109.73.163.191

Tips!
Att skicka upp många mindre filer tar oftast längre tid en att skicka upp en större fil.
Man kan då ”zippa” sina filer med WinZip eller WinRAR på sin dator, sedan skicka upp .zip filen till servern.
Efter det loggar man in i sin Cpanel, väljer Fil Hanteraren (File Manager) och letar rätt på .zip filen.
Cpanel11 -X3 Theme –> Högerklicka på den och välj ”Extract”.
Cpanel10/11 – X theme –> Markera filens ikon genom att klicka på den, välj sedan ”Extract File Contents” i menyn till höger.

Nu ”zippar” servern upp filerna ur filen och lägger dom i samma mapp där .zip filen ligger.

Kommer du inte åt cpanel eller ftp från en specifik dator, men du vet att andra gör det från en annan dator? Din dators ip kan då ha blivit blockerad.
Ni kan se vilket ip-nummer Er dator har, genom att gå till: http://www.manufrog.com/visa-min-ip

Skicka ett mejl (support@popdesign.se) till oss med IP-numret så tar vi bort blockeringen.

Dagliga & månads Backups görs av alla kunders kontopaket.  Du kan även ta egna backups i Cpanel.  Vi tar inte ut någon avgift för att återställa en backup för ett konto.

Övriga frågor

Viss form av så kallad ”Streaming Media” är tillåten att ha på servern OM det ej överbelastar servern.

Tänk bara på att det ”äter” Din bandbredd (transfer) om många använder sig av Dina mediafiler.
Obs!  Så kallade ”Shoutcast” , Webbradio eller liknande tillåter vi ej.


Mp3, Mpg filer m.m får Du ha på din FTP eller Webbsida – Men de måste naturligtvis vara lagliga. Egna alster eller ej upphovsrättskyddade verk/filmer är tillåtna.